Tai Chi For Health

Taijiquan voor de gezondheid

Een gezonde en vitale leefstijl

Vitaler worden met Taijiquan

Door de aandacht op lichaam, adem en bewustzijn te richten wordt ontspanning gecreëerd. Een langzame, diepe ademhaling en een kalme bewustzijn zal de energiecirculatie stimuleren. Wanneer de levensenergie onbelemmerd door het lichaam kan stromen zal optimale gezondheid worden bereikt.

Coördinatie

Door regelmatig oefenen kunnen de bewegingen zorgvuldig worden uitgevoerd

Balans

Je evenwicht kunnen behouden en stevig blijven staan in moeilijke houdingen

Flexibiliteit

Het trainen van je spieren en pezen zorgt ervoor dat je flexibel blijft bewegen

Taijiquan

Yang stijl Taijiquan 24-vorm

De Chinese overheid heeft in 1956 enkele Chinese grootmeesters de opdracht gegeven om een korte en eenvoudige Taijiquan vorm te bedenken die toegankelijk moest zijn voor iedereen. Dit werd de vereenvoudigde Yang Stijl Taijiquan 24-vorm. De Taijiquan 24-vorm is gebaseerd op de bewegingen van de traditionele Yang Stijl Taijiquan 108-vorm, die zich kenmerkt door grote open bewegingen, harmonieus en gelijkmatig uitgevoerd. De Taijiquan 24-vorm werd snel populair in China en ook in de rest van de wereld. De bewegingen zijn vereenvoudigd en niet te moeilijk. Daarom geschikt voor ouderen of mensen met een iets mindere conditie. Beginners kunnen de Yang Stijl Taijiquan 24-vorm in 3-4 maanden leren. Afhankelijk van je tempo duurt de Taijiquan 24-vorm ongeveer 5-7 minuten.

Tai Chi For Health

Het voordeel van een aangepast programma

Tai Chi was oorspronkelijk een complexe krijgskunst. De training methode was zeer strikt en lichamelijk zwaar; tegenwoordig wordt Tai Chi gebruikt om de gezondheid te verbeteren. Nu de focus veranderd is zou de kunst ook aangepast moeten worden om aan het nieuwe doel te voldoen. De meeste wetenschappelijke studies zijn gebaseerd op aangepaste Tai Chi vormen. De beste manier om zo’n aangepast programma te ontwikkelen is door samen te werken met medische specialisten in het respectievelijke gebied en experts van de verschillende Tai Chi stijlen. Door samen te werken met zo’n team medisch specialisten is in 2005 dit Tai Chi voor Osteoporose Programma ontwikkelt. Het is extra zo ontworpen dat evenwicht en spierkracht vergroot worden om vallen te voorkomen. Ook wordt de structuur van de botten versterkt en de botdichtheid verbetert.

Val preventie

Er zijn verschillende studies gedaan, die aantonen dat Tai Chi het aantal vallen vermindert. Dit is heel belangrijk omdat mensen met osteoporose snel iets breken als ze vallen. Een breuk kan heel ernstige gevolgen hebben; na een heupfractuur bijvoorbeeld, is het sterftecijfer ongeveer 50%. Het heeft ook een ernstig effect op de levenskwaliteit. Er is ook aangetoond, dat Tai Chi het evenwicht en de spierkracht verbetert; dus als men toch valt, is er minder kans op ernstig letsel.

Bijkomende aandoeningen

Mensen met osteoporose hebben vaak ook reumatische klachten, functieverlies en zwakte als gevolg van hun leeftijd. Tai Chi vermindert de pijn bij artrose, verbetert het evenwicht en helpt bij het doen van de activiteiten van het dagelijkse leven.

Stress

Omdat mensen met chronische aandoeningen zoals osteoporose steeds meer moeite hebben normaal te functioneren in het dagelijks leven, hebben ze vaak ook mentale stress of depressies. Tai Chi werkt ook op mentaal niveau, het helpt de mensen zich meer ontspannen te voelen en mentale ‘Kracht op te bouwen om zo beter om te kunnen gaan met chronische aandoeningen.

 

Taiji Qigong Shibashi

De eerste Taiji Qigong Shibashi serie werd in 1982 in Shanghai door Taijiquan meester He Wei Chi en Qigong meester en healer Lin Hou Sheng samengesteld. Door de elementen uit verschillende Taijiquan stijlen en traditionele adem- en bewegingsoefeningen te combineren zijn de Taiji Qigong Shibashi series gecreëerd. Mensen over de hele wereld zijn in Qigong en Taijiquan geïnspireerd geraakt door o.a. te beginnen met Taiji Qigong Shibashi.

Scroll naar top